loading...
.:: تاک مقاله ::. پرپوزال ، دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 170 1393/04/03 نظرات (0)

مقاله نهاد ناظر بر قانون اساسي ( مطالعه تطبيقي در ايران و فرانسه)

قیمت:550000ریال

 

موضوع :

مقاله نهاد ناظر بر قانون اساسي ( مطالعه تطبيقي در ايران و فرانسه)

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

چکیده

ايجاد و تأسيس نهادهاي عالي، جهت تضمين رعايت اصول قانون اساسي و حقوق بنيادين اشخاص، نوآوري و ابتكار نظام‌هاي حقوقي معاصر به شمار مي‌آيد. امروزه هيچ نظامي را نمي‌توان مشاهده كرد كه براي دادرسي اساسي جايگاهي در نظر نگرفته باشد. دليل اين امر را بايد در اصل «برتري قانون اساسي» جستجو كرد.

نتيجه منطقي اصل برتري قانون اساسي اين است كه بايد مرجعي تعيين گردد تا صلاحيت بررسي قوانين عادي را داشته باشد و بتواند با تطبيق آن با قانون اساسي، نسبت به سازگاري اين دو با هم، حكم صادر كند و در صورتي كه آن را خلاف قانون اساسي دانست بطلان آن را اعلام و يا از تصويب آن جلوگيري به عمل آورد.

بديهي است كه در صورت عدم رعايت اين نتيجه اولاً حقوق اساسي و بنيادين افراد ناديده گرفته مي‌شود ثانياً اصل ثبات و تداوم ساختار سياسي كشور كه لازمه حفظ نظم و استقرار عدالت و استقلال است از ميان خواهد رفت.

در راستاي اصل «برتري قانون اساسي»، امروزه شاهد ايجاد نهاد صيانت از قانون اساسي در تمامي كشور‌ها و نظام‌هاي حقوقي مي‌باشيم كه شيوه نظارت در اغلب كشورها به لحاظ تقليد و اقتباس از يكديگر داراي وجوه تشابه فراواني است با بررسي همه اين نهادها مي‌توان به چهار الگوي كلي دست يافت كه عبارتند از :

اول: مدل آمريكايي كه عناوين ديگر آن، غير متمركز، پسيني و قضايي مي‌باشد.

در اين مدل نهاد ناظر وابسته به دستگاه و قوه قضاييه مي‌باشد. شيوه و آيين دادرسي آن نيز كاملاً مبتني بر روش‌هاي قضايي بوده و رسيدگي‌ها بر اساس درخواست شهروندان و طرفين دعوا صورت مي‌گيرد. براي نمونه مي‌توان به نهادهاي ناظر در ايالات متحد آمريكا، كانادا و هندوستان اشاره كرد. (زرنگ،1384)

دوم: مدل اروپايي كه اصطلاح ديگر آن مدل كلسني و متمركز مي‌باشد.

در اين روش، نهاد ناظر مستقل بوده و بر هيچ يك از قواي سه گانه وابسته نمي‌باشد. هر چند اين نهاد، مستقل است اما شيوه و آيين رسيدگي آن مبتني بر آيين دادرسي قضايي مي‌باشد و بر اساس اصول قضايي رسيدگي مي‌كند، ليكن شهروندان و طرفين دعوا حق درخواست رسيدگي نداشته فقط برخي مراجع حكومتي و دولتي حق درخواست رسيدگي دارند. براي نمونه مي‌توان به دادگاه قانون اساسي آلمان فدرال، دادگاه قانون اساسي تركيه و ديوان عالي قانون اساسي سوريه اشاره داشت. (زرنگ،1384)

سوم: مدل مختلط (شيوه آمريكايي ـ اروپايي):

در اين شيوه نهاد ناظر مستقل از قواي سه‌گانه مي‌باشد اما برخي از اعضا لزوماً از ميان قضات انتخاب مي‌شوند، هم چنين رسيدگي در اين دادگاه كاملاً مبتني بر شيوه قضايي بوده و علاوه بر اين طرفين دعوا يا ساير شهروندان نيز حق درخواست رسيدگي دارند. تنها تفاوت اين مدل با مدل آمريكايي در استقلال آن از قوه قضاييه مي‌باشد. و تنها تشابه آن با مدل اروپايي در استقلال آن مي‌باشد. براي نمونه مي‌توان به دادگاه عالي قانون اساسي مصر و دادگاه قانون اساسي كره جنوبي استناد كرد.

چهارم: مدل شورايي (فرانسوي):

در اين مدل، نهاد ناظر علاوه بر اين كه مرجعي مستقل است، نوع رسيدگي و تركيب اعضا يك هويت و ماهيت سياسي به آن بخشيده است. علاوه بر اين در اين شيوه قوانين نه بر اساس درخواست بلكه به صورت خودكار براي اظهار نظر به اين نهاد ارسال مي‌شوند. شوراي قانون اساسي فرانسه و شوراي نگهبان قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را مي‌توان از مصاديق اين مدل برشمرد. (زرنگ،1384)

یکی از نگرانیهای عمده ای که خاطر تدوین کنندگان قانون اساسی را، بویژه قوانین اساسی که پس از انقلابات عمومی و قیامهای مردمی و تغییر کلی نظام حکومتی تدوین می شود، همواره به خود مشغول داشته، وضع قوانین عادی مغایر با اصول و مقررات قانون اساسی توسط مجالس قانونگذاری و اجرای آنهاست. همین امر موجب شده است که معمولاً در قوانین اساسی کشورها، تمهیداتی برای جلوگیری از این موضوع، یعنی وضع قوانین عادی مغایر با قوانین اساسی اتخاذ شود. در کشورهای مختلف برای حفظ اصول قانون اساسی و جلوگیری از تصویب قوانین عادی مغایر و یا از اثر انداختن آنها یکی از سه شیوة ذیل اتخاذ شده است:

1- تشکیل دادگاه خاصی بدین منظور با نام «دادگاه قانون اساسی» که ماهیت قضایی دارد ولی به صورت دادگاه اختصاصی عمل می کند؛ مثل آلمان فدرال.

2- واگذاری صلاحیت و اختیار رسیدگی و تشخیص عدم انطباق قوانینن عادی با قانون اساسی به دادگاه های دادگستری؛ مانند ایالات متحده آمریکا و جمهوری ایرلند.

3- تأسیس هیأت یا نهادی خاص، مرکب از افراد و مقامات مشخص بدین منظور؛ مثل ایران و فرانسه.

در نوشته ای که پیش رو دارید، سعی شده است دونهاد کنترل کننده قوانین در ایران و فرانسه یعنی «شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران» و «شورای قانون اساسی فرانسه» دردو گفتار جداگانه بررسی، و در پایان نیز مقایسه ای اجمالی و مختصر بین آن دو انجام می‌شود.

این نوشته در پی پاسخگویی به دو مطلب اساسی است: اول اینکه آیا شورای نگهبان از نمونه فرانسوی خود (شورای قانون اساسی) الگوبرداری کرده است یا خیر؛ دیگر اینکه شورای نگهبان با آن همه اختیاراتی که قانون اساسی به آن واگذار کرده آیا به نوعی دارای حق وتو شده است یا خیر.

 

فهرست مطالب

گفتار اول) نهاد ناظر بر قانون اساسي در جمهوری اسلامی ایران(شورای نگهبان قانون اساسی(

 

تاریخچه شورای نگهبان

مبنای قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران

شورای نگهبان در قانون اساسی

ترکیب و شرایط اعضای شورای نگهبان

وظایف شورای نگهبان

وظایف اصلی و مهم شورای نگهبان را می توان در سه مورد خلاصه کرد:

جلسات رسیدگی شورای نگهبان و چگونگی رسیدگی

مهلت رسیدگی به مصوبات

نتیجه رسیدگی شورای نگهبان

گفتار دوم) نهاد ناظر بر قانون اساسي در فرانسه( شورای قانون اساسی فرانسه(

ترکیب و شرایط اعضای شورای قانون اساسی

وظایف شورای قانون اساسی

جلسه رسیدگی شورا و چگونگی رسیدگی

مهلت رسیدگی به مصوبات

نتیجه رسیدگی شورای قانون اساسی

جهات اشتراک و افتراق شورای نگهبان و شورای قانون اساسی فرانسه

نتیجه‌گیری

فهرست منابع



جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • سه شنبه 25 خرداد 1395
  • سه شنبه 31 فروردين 1395
  • چهارشنبه 25 فروردين 1395
  • يکشنبه 23 اسفند 1394
  • شنبه 22 اسفند 1394
  • سه شنبه 11 اسفند 1394
  • چهارشنبه 21 بهمن 1394
  • شنبه 17 بهمن 1394
  • دوشنبه 12 بهمن 1394
  • پنجشنبه 08 بهمن 1394
  • دوشنبه 04 آبان 1394
  • سه شنبه 14 مهر 1394
  • شنبه 07 شهريور 1394
  • پنجشنبه 05 شهريور 1394
  • دوشنبه 02 شهريور 1394
  • يکشنبه 01 شهريور 1394
  • شنبه 24 مرداد 1394
  • دوشنبه 19 مرداد 1394
  • يکشنبه 18 مرداد 1394
  • شنبه 17 مرداد 1394
  • پنجشنبه 15 مرداد 1394
  • چهارشنبه 14 مرداد 1394
  • سه شنبه 13 مرداد 1394
  • دوشنبه 12 مرداد 1394
  • سه شنبه 16 تير 1394
  • دوشنبه 15 تير 1394
  • شنبه 27 دی 1393
  • سه شنبه 23 دی 1393
  • دوشنبه 22 دی 1393
  • يکشنبه 07 دی 1393
  • سه شنبه 11 آذر 1393
  • شنبه 08 آذر 1393
  • پنجشنبه 06 آذر 1393
  • دوشنبه 03 آذر 1393
  • سه شنبه 27 آبان 1393
  • دوشنبه 26 آبان 1393
  • پنجشنبه 22 آبان 1393
  • پنجشنبه 15 آبان 1393
  • يکشنبه 11 آبان 1393
  • چهارشنبه 07 آبان 1393
  • دوشنبه 05 آبان 1393
  • پنجشنبه 01 آبان 1393
  • سه شنبه 29 مهر 1393
  • دوشنبه 28 مهر 1393
  • چهارشنبه 16 مهر 1393
  • پنجشنبه 10 مهر 1393
  • چهارشنبه 09 مهر 1393
  • سه شنبه 08 مهر 1393
  • دوشنبه 07 مهر 1393
  • شنبه 07 تير 1393
  • پنجشنبه 05 تير 1393
  • سه شنبه 03 تير 1393
  • دوشنبه 02 تير 1393
  • دوشنبه 26 خرداد 1393
  • شنبه 24 خرداد 1393
  • سه شنبه 20 خرداد 1393
  • شنبه 10 خرداد 1393
  • پنجشنبه 08 خرداد 1393
  • دوشنبه 05 خرداد 1393
  • پنجشنبه 01 خرداد 1393
  • سه شنبه 30 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 24 ارديبهشت 1393
  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393
  • دوشنبه 01 ارديبهشت 1393
  • چهارشنبه 27 فروردين 1393
  • جمعه 22 فروردين 1393
  • شنبه 16 فروردين 1393
  • شنبه 02 فروردين 1393
  • دوشنبه 26 اسفند 1392
  • سه شنبه 20 اسفند 1392
  • چهارشنبه 14 اسفند 1392
  • دوشنبه 12 اسفند 1392
  • پنجشنبه 24 بهمن 1392
  • چهارشنبه 23 بهمن 1392
  • سه شنبه 22 بهمن 1392
  • چهارشنبه 11 دی 1392
  • دوشنبه 09 دی 1392
  • دوشنبه 02 دی 1392
  • شنبه 30 آذر 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • چهارشنبه 15 آبان 1392
  • دوشنبه 29 مهر 1392
  • پنجشنبه 07 دی 1393
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3631
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 319
  • آی پی امروز : 212
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 1,699
  • باردید دیروز : 97
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,796
  • بازدید ماه : 2,165
  • بازدید سال : 25,447
  • بازدید کلی : 975,222
  • کدهای اختصاصی